Letecká nehoda Travise Barkera objasněna. Nemusela se stát

Redakce, 8.4.2010, 19:11

barker_am-crash.jpg Jsou tomu téměř dva roky, co se na letišti v Jižní Karolíně při startu vybouralo malé soukromé letadlo Learjet 60, které mělo na palubě šest lidí včetně bubeníka Blink-182 Travise Barkera a dnes již zesnulého DJe Adama ‚DJ AM‘ Goldsteina. Nehoda, která zabila čtyři lidi na palubě a vážně zranila dva výše zmíněné hudebníky, se více jak rok a půl vyšetřovala a až před pár dny – 6 dubna 2010, byl její případ uzavřen. Výsledek? Zanedbaná údržba a pozdní rozhodnutí kapitána letadla.

Už první předběžná vyšetření ukázala, že nehoda byla způsobena prasklou pneumatikou a tento fakt nakonec americká Národní rada pro bezpečnost v dopravě také potvrdila. „Pneumatiky na letadle Learjet 60 společnosti Bombardier Inc. nebyly před tím, než letadlo 19. září 2008 sjelo z ranveje, kontrolovány tři týdny a byly z 36% podhuštěné, což mělo za následek jejich selhání při vzletu,“ stojí v oficiálním prohlášení Národní rady.

Předsedkyně rady pro bezpečnost Debbie Hersman pak k oficálnímu prohlášení přidala také své vlastní stanovisko: „Tato nehoda se vůbec nemusela stát. Při údržbě letadla neexistují žádné malé věci,“ narážela na nedostatečnou kontrolu tlaku v pneumatikách.

Let, jehož trasa vedla z Jižní Karolíny do Van Nuys, Kalifornie, měl odstartovat těsně před půlnocí karolínského času, ale letadlo podle Národní rady sjelo z ranveje, narazilo do letištních světel, probouralo plot dráhy, přejelo přes vedlejší cestu a narazilo do svahu.

Rada obvinila společnost Global Exec Aviation, která provozovala let, za jeho nedostatečnou údržbu. Firma se k tomuto obvinění zatím odmítla vyjádřit.

Na vině však nejsou jen společnost a technická závada. Podle vyšetřování Národní rady pro bezpečnost v dopravě má na nehodě podíl také kapitánka letadla Sarah Lemmon, která se rozhodla nevzlétnout až příliš pozdě. „Rozhodnutí kapitánky Sarah Lemmon nezvlétnout až v momentě, kdy letadlo dosáhlo velké rychlosti a ranvej byla už příliš krátká na bezpečné zastavení, je v rozporu s její přípravou a standardními operačními postupy,“ rozhodla rada.

„K havárii přispěl také nespravný úmysl použít přepínač reverzního systému, který měl zpomalit letadlo, a jeho pozdější pozměnění, nedostatečný výcvik pilotů na kontrolu pneumatik a špatná koordinace a komunikace mezi piloty,“ uzavřela rada své stanovisko.

Jak už bylo řečeno, nehoda zabila kromě dvou pilotů také osobního asistenta Travise Barkera Chrise Bakera, jeho bodyguarda Charles Monroe Still juniora a druhého pilota James Blanda. Travis Barker a Adam Goldstein vyvázli i díky své duchapřítomnosti z nehody „pouze“ s popáleninami druhého a třetího stupně, ze kterých se léčili několik měsíců. Necelý rok po nehodě však DJ AM spáchal ve svém apartmánu v New Yorku sebevraždu (pravděpodobně se předávkoval léky) a bubeník Blink-182 Barker tak zůstal jediný přeživší.

Kompletní informační servis o Blink-182 najdete na blink182.cz.

Související články
Komentáře