S ústupem MTV přiel v mé kariéře zlom, prozradil reisér Robby Starbuck
Videoklipy jsou nedílnou součástí světa hudby už od počátku 80. let minulého století. Až do nedávné doby jejich vývoj výrazným způsobem ovlivňovala především televizní stanice MTV. Změna nastala s nástupem slueb, které dnes běžně používáme a možná si ani neuvědomujeme, jak velký dopad na hudební průmysl měly. YouTube, Vimeo a další servery umoňující pohodlné sdílení videí zpřístupnily krátkometrání audiovizuální dílka nejširšímu spektru lidí a dřívější neotřesitelné postavení MTV výraznou měrou narušily. Z hlediska průměrného diváka je tomu tak správně. Jejich význam na vlastní kůi pocítil i jeden z nejnadějnějších režisérů videoklipů dnešní doby, zakladatel společnosti RSM – Robby Starbuck.
Je výraznou postavou mladé režisérské generace. Inspiraci čerpal u takové veličiny jakou je trojnásobný držitel Ceny Grammy Mark Romanek (Red Hot Chili Peppers, Coldplay, Michael Jackson). Už sedm let se řídí heslem Pracuj tvrdě. I když si myslíš, že už jsi dělal dost nedělal. Pracuj. Podpis Robbyho Starbucka najdete pod mnoha videoklipy. Za všechny zmiňme jeho opakovanou spolupráci s kapelou A Skylit Drive. Stál také za zrodem videí pro A Static Lullaby, Asking Alexandria, The Dangerous Summer, August Burns Red nebo Silverstein, se kterými nedávno dokončil natáčení živáku Decade, kterým kanadská kapela slaví deset let působení na scéně. Celý ten týden, co jsme spolu natáčeli, jsme si uili spoustu srandy. Ale byla to i fuka. Dret kameru dvě hodiny v kuse a vzájemně působit jak na obecenstvo tak na kapelu, mi dalo docela zabrat, řekl exkluzivně pro iPUNK.cz Starbuck, který se nebrání ani spolupráci s interprety z jiných zemí: Kdyby se mi ozvala kapela z České republiky a ten song by byl dobrý, neváhal bych do toho jít!
Starbuck v rozhovoru pro náš server řekl, že natáčení videoklipů je v mnoha ohledech složitá záležitost a tuhý boj, kde jde v první řadě o finance. Od tý doby, co MTV ustoupila do pozadí, chtěla hudební vydavatelství hodně vydělávat na tvorbě videoklipů, které se natáčejí pro fanoušky z celého světa. Hlava 22 v tomhle případě bylo to, že vydavatelství chtěla natáčet za stále menší peníze. Desky se tak dobře neprodávaly, a proto chtěla udělat mnohem a mnohem levnější videoklip, vysvětluje režisér. Během našeho rozhovoru se několikrát odmítl vyjádřit k finančním podmínkám jeho projektů. Důvod je jednoduchý, vyzrazení jakékoliv konkrétní částky by ho postavilo do nevýhodné pozice během vyjednávání s hudebními vydavatelstvími. Stane se i to, že natočení videoklipu musím z důvodu nízkého rozpočtu odmítnout, naznačil stroze.
Poté, co subjekty dojdou ke shodě v tom, kolik je potřeba na vytvoření audiovizuálního snímku peněz, nastává fáze dohadování o tom, jak bude výsledný produkt vypadat. Robby Starbuck je člověk, který si stojí za svým názorem a za všech okolností vyaduje důvěru druhé strany. Někdy není vůbec lehký najít kompromis mezi poadavky kapely a mými představami. Obecně, pracuju jen na projektech, kde je celý proces v mé režii a kapela mi důvěřuje v tom, že jí ve finále doručím něco, co bude nejlépe reprezentovat jak ji tak i mě, říká a dodává, že natočení složitějího videklipu může se vším všudy zabrat i měsíc a půl. Dá se to ale stihnout i za dva týdny. e ani do nejmenšího detailu promylený proces nemusí být vždy zárukou kvalitního výsledku si režisér sebekriticky připoutí: Jasně, stalo se mi i to, že jsem si řekl: ´Sakra, tak tohle se mi opravdu nepovedlo´.