Punk-rockové milníky (6) – 1981: The Exploited
1981: The Exploited – Punk’s Not Dead
30. března je postřelen americký prezident Ronald Reagan psychicky nemocným fanatikem herečky Jodie Foster. Spolu s ním jsou zasaeni i tiskový mluvčí James Brady, stráník Thomas Delahanty a agent Timothy McCarthy, který použil své tělo jako tít, aby hlavu státu ochránil.
Poté, co kmotři punk-rocku Sex Pistols a The Clash zapálili na Britských ostrovech nekontrolovatelnou rozbuku, v každé větší vesnici od Perthu po Plymouth začaly létat jiskry. To nemohlo minout ani hlavní město studeného Skotska, Edinburgh, které se vznítilo revoltou pod vedením horkokrevných The Exploited. Ti, nadopovaní navíc hudbou Sham 69, započali svou nekonečnou cestu po zahulených hospodách a poblitých festivalech ve svém tvrdším a primitivnějším stylu.
1. srpna je poprvé sputěna fenomenální televize MTV.
Proslulé heslo The Exploited, které povýilo až na titulní píseň debutové desky, „Punk’s Not Dead“ vzniklo jako reakce na stále se mnoící názory, že tomuto žánru již odzvonilo. Z dnešní retrospektivy, kdy se v podstatě o tři dekády později v médiích střídá jedna pop-punková kapela za druhou, si už můžeme říct, jak urychlená a mylná mylenka to byla. Na druhou stranu je pravda, že punk-rocková tvorba se začala znatelně měnit. Scénu sice nepotkal hladomor, alespoň co se interpretů týče (jejich počet narůstal jako tampon ve vodě), ovšem po britsko-americkém boomu na konci 70. let se celá scéna uzavírá do sebe a více než popularitě se věnuje budování hodnot. Obzvlá výrazné to bylo za Atlantikem, kde rostla nová hard-coreová mládež, kterou jsme načali s Dead Kennedys už v minulém čísle naší zvrácené hodiny dějepisu.
Koncem roku 1981 je dokončen MS-DOS, první operační systém určený pro jednoduchou obsluhu.
The Exploited se rozhodli své úsilí soustředit do hutnějších a tvrdích melodií, kterými chtěli udělat punk-rock agresivnějším a přesvědčivějím, než kdy předtím byl. Nejednalo se o rychlost, údernost a důvtip, jak tomu bylo u hard-coreu, šlo jednodue o pěsti, násilí a lidi-verbující melodie za zvuku temných rytmů až s lehkým dotykem metalu. Spolu s dalšími předními představiteli G.B.H. a Discharge dokonce dostala tato v Evropě silně oblíbená odno hrubějího oi! název UK82 podle písničky Vykořisovaných z druhé desky „Troops of Tomorrow“. Tato hudba se vyznačovala také krátkými a rychlými kytarovými sóly, častými davovými chorály a početným nacisticky-smýlejícím publikem.
4. června je zadržen Peter Sutcliffe, 34letý vrah 13 en.
Dále na prvním LPčku The Exploited najdeme výraznou basu, pořádně přibarvenou kytaru a autentické podání pinavě zahraných nepřesných a pískavých tónů. Vedle snadno zapamatovatelných melodií jsou to ale i snadno zapamatovatelné, leč nijak poetické nebo propracované texty. Ty se striktně bez jakékoliv symboliky nebo jiného uměleckého prostředku drží místa, ze kterého vzely. Se silným socialistickým kontextem přímo a ostře napadají policii, vládu nebo armádu, oslavují nihilismus, anarchii, alkohol, drogy a násilí (dokud tedy není pácháno stráci zákona), a když už není, do čeho by ouchli svým ostrým klacíkem, nebojí se vzít na muku ani americkou hymnu.
Australský magnát Rupert Murdoch kupuje za 12 milionů liber věhlasné britské periodikum The Times.
Jeliko byla tato kapela svého času velmi čerstvá a nekompromisní, dokázala svou deskou zaujmout celé zástupy mladých z dělnické třídy a proměnit vlastní premiéru na nejprodávanější nezávislé album na Ostrovech v roce 1981. Mezi vyznavači především raného punk-rocku tady v Evropě získala „Punk’s Not Dead“ dokonce statut jakési kultovní záležitosti, alba, co se předává mezi veterány a zelenáči, a proto jsme se rozhodli odprezentovat právě je, i když mu konkurovali např. dvě vynikající EP od Minor Threat, otvírák od Black Flag nebo eponym Adolescents.
5. června byla u pěti homosexuálů v Los Angeles na vzácné formě zápalu plic poprvé rozeznána choroba AIDS.
Přes velkou armádu fanoušků si získali The Exploited v punkové kultuře i celou řadu nepřátel pro své hrátky s nacistickou ideologií a až nadmíru násilí-evokující poselství. Později, kdy se hudbou dokázali také slušně uživit a svůj projev značně zmetalizovali, se jejich publikum znova zúilo. Jak to tak bývá, dnes už ijí jenom svým jménem, avšak díky tomu, že ho kdysi proslavili natolik, že si ho ještě dnes lidi jasně vybavují. Punk’s Not Dead, a se vám to líbí, nebo ne, je fráze, která otevírá nejednu knihu o punk-rockové historii a která se současně stala neodmyslitelným a největším klišé této kultury vůbec.