Punk-rockové milníky (8) – 1983: Suicidal Tendencies
1983: Sucidal Tendencies – Suicidal Tendencies
Na stanici Vostok na Antarktidě je 21. července naměřeno – 89,2°C – nejnií zaznamenaná teplota na Zemi.
O tom, nakolik hard-coreová scéna ovlivnila punk-rock, je asi bezpředmětné diskutovat. Se začátkem 80. let bezhlavě vtrhla do hudebního průmyslu, aby s čerstvou vlnou nápadů oživila skomírající potomky zarostených Ramones. Podle jednoduché liberální taktiky, kdy ten umí to a ta zas tohle a všichni dohromady uděláme moc, vedle sebe fungovali lidé, kteří by kromě váně pro mladou hudbu jinak sotva hledali něco ke sdílení. Ovšem ani ti největší volnomylenkáři po několika průkopnických deskách už nedokázali z přímočarého mlácení do bubnů za doprovodu neposlušných kytar vymačkat z hard-coreu v jeho syrové podobě víc než jejich předchůdci a hrozilo, že celý žánr ustrne na bodu mrazu.
Únor 1983 – Giovanni Vigliotto je předvolán k soudu za bigamii, kterou se provinil na 105 enách.
„Nemám rád katulky a nikdy jsem se nestaral, jestli někam zapadáme,“ řekl kdysi Mike Muir, zpěvák a zakladatel Suicidal Tendencies. Možná to byl tento jeho postoj, který vnukl nápad vydat se spolu s houstonskými Dirty Rotten Imbeciles do neprobádaných krajin na hranicích punk-rocku a metalu. Název pro žánr, který začali nedlouho po svém vzniku masově prezentovat, byl sice vytvořen až v roce 1987 jako odvozenina z řadovky D.R.I. „Crossover“, nicméně jeho kouzlo fungovalo od samého začátku.
Crossover, který obecně z hudebního argonu mísí dva základní styly, je maličko drsnější hudbou než grunge, jež se také dotýká metalu a punk-rocku. Konkrétně se totiž jedná o crossover thrash, který, jak už z názvu vyplývá, kombinuje rychlý a nekompromisní hard-core s tvrdším, avšak obdobně agresivním thrash metalem. Jeho historie přesto patří neodmyslitelně k dějinám naší scény, narozdíl právě od grunge, který se odehrával už na docela jiném písečku.
25. října je pod jménem Multi-Tool Word prvně vydán nejpoužívanější textový procesor dnes známý jako Microsoft Word.
Tento hustý koktejl byl pro textaře Muira zcela optimálním prostředním, a ani po třiceti letech se proto Suicidal Tendencies nehodlá vzdát. Zatímco temnější stránka kapely přikládá důraz lyrice a podbarvuje nekonformní atmosféru, hard-core nepřestal být úrodnou půdou pro jeho prořízlou pusu. Bez crossoveru by žádní Tendencies asi ani nemohli být, protože jenom tento mezižánr umoňoval čtyřem mladíkům z kalifornských Benátek vytvořit něco originálního, kde v rámci jediného balíčku mohli zakomponovat všechno, co měli rádi.
7. července 1983 během pokračující studené války odlétá „nejmladší americká velvyslankyně“ Samantha Smith do Mosky, aby vyuila pozvání čerstvého komunistického vůdce Yuri Andropova, které vzešlo z krátké výměny dopisů, kde se jako nenápadná školačka z obavy jaderné války přimlouvala za mír mezi oběma velmocemi. Její návštěva Sovětského svazu vyvolala na obou koncích světa velké sympatie a Smith se rozhodla ve své mírové misi pokračovat, avšak o dva roky později jako třináctiletá tragicky umírá během letecké havárie.
Poselství kapely skýtalo několik hard-coreových témat rozjímajících nad svobodami člověka, hledání sebe samého nebo provokativní anti-fláky. Nejznámější písničkou od Suicidal Tendencies ovšem asi navždy zůstane legendární povídačka Institutionalized (kterou je hard-core už jenom napsat). Jedná se o zcela ojedinělou skladbu, která procítěným mluveným slovem provází posluchače rozsáhlým monologem vykolejeného puberáka cíleným jeho rodičům. Písnička je navíc ozvláštněna nezvyklou hudební kompozicí, která vsází na několik gradujících momentů vycházejících z textu a pro nestárnoucí téma asi bude oslovovat mladé ještě pěknou řádku let.
Jako druhý singl z desky byl vyslán pětiminutový kousek I Saw Your Mommy, což dělá z dvou nejdelších písniček alba v hard-coreu zcela bezprecedentní rádiový tandem. Vodu ovšem rozčeřila i I Shot the Devil, která byla na výzvu FBI přejmenována z původního I Shot Raegan.
Vanessa Lynn Williams je v září 1983 zvolena první americkou královnou krásy tmavé pleti.
Obecně známou raritkou o Suicidal Tendencies je, že ještě než vydali svůj eponymní debut, byli v tisku označeni za nejhorí kapelu na světě. Pocta? Pro Sex Pistols možná, ovšem v hard-coreu šlo o čest a respekt, které si chtěla skupina bez okolků vydobýt zpátky. O tom, že na to la zpříma a nevsadila na názory úzkého alternativního publika, svědčí jeden prostý fakt, a to že videoklip k hymně alba Institutionalized se stal jedním z pionýrů hard-coreových singlů, které urvaly z vysílacího času MTV takové sousto, že byly dokonce nominovány na proslulou cenu televize.
To byl pro Suicidal Tendencies opravdu úžasný start, který vyprovokoval kapelu ještě k dalším osmi studiovým deskám. Nicméně pokud se některý z interpretů rozhodne vzdát crossoverovým tatínkům hold, z drtivé většiny si vybírá tituly právě z toho debutu. Mladé publikum si například jistě vybaví cover verzi Institutionalized od Senses Fail ze sedmého pokračování Tonyho Hawka, ale ukláněla se i zvučná jména z druhého břehu řeky jako např. Slayer.
28. února končí po 11 řadách televizní seriál M*A*S*H, který na svou poslední epizodu přilákal v USA nepřekonaných 125 milionů diváků.
Deska „Suicidal Tendencies“ se mimo jiné proslavila také tím, že se stala jednou z nejprodávanějších své doby ve scéně. e je o ni zájem ještě dnes, potvrzují neustálé reedice, kdy poslední vyšla minulý rok v rámci 25. výročí od prvního vydání. V roce 93 si samotná kapela dokonce sedla a celé album převlekla do nového kabátu, avšak nutno podotknout, že z původních členů byl už tenkrát v kapele jenom nezmar Muir, který také jako jediný na přebalu „Still Cyco After All These Years“ zasloužile visí hlavou dolů. Přestože tato předělávka si získala celou řadu příznivců, originální deska se všemi chybami a nedostatky je ta, kterou by měl každý punk-rockový dobrodruh slyšet jako první. „Suicidal Tendencies“ – album co míchalo historii.