„Kocovina bývá čím dál horí,“ říká Noodles z The Offspring
Největším festivalovým tahákem letošního léta bylo nejspíš vystoupení legendárních The Offspring na hradeckém Rock for People. Naší redakci se s trochou štěstí podařilo setkat s kytaristou Noodlesem a v krátkém rozhovoru si s ním popovídat o projevech stárnutí, punk-rockové muzice nebo nové desce jeho skupiny:
Dnes hrajete na festivalu Rock for People, ale pamatujete si nějaké zvláštní festivalové vystoupení, nějaký bláznivý koncert?
Jasně, několik. Jednou jsme hráli na Reading Festivalu v
Readingu. Hráli jsme hned před Rage Against the Machine, slunce právě zapadlo, bylo tam hodně bláta a odpadků, takže na nás na pódium začali házet to svinstvo. Nemyslím si, že by to bylo kvůli tomu, že jsme byli špatní nebo něco podobnýho. Jenom se prostě bavili a my jsme je od toho nezrazovali, takže přilítlo všechno možný nechutný svinstvo. Byl jsem celý od bláta, včetně kytar a dalších věcí. Bylo to vlastně docela zábavný.
Čas nezastavíte, stárnete, má to nějaký vliv na vaše koncertní návyky?
Mám tendenci mít větší kocovinu ráno, toho jsem si viml. Jsem si jistý, že to vliv má. Pořád více méně dělám to, co jsem dělával. Pořád rád chodím po barech a popíjím, když skončíme s koncertem, ale myslím, že z toho máme větší kocovinu. Už jenom tolik neprovozuju turistický aktivity po ránech.
Jak jsem měl teď možnost vidět, máte pravděpodobně naplánovanou snad každou minutu dne. Jaký to je pocit muset dělat přesně to, co stojí v programu?
Většinou jde o novinářské rozvrhy
(směje se). Ale to vše je toho součástí. Není to těžká práce. Mluvím o něčem, co miluju. Miluju nahrávání desek s těmahle klukama, miluju hraní na živo s nima, takže ví jak, není to špatný. Každý má určitý termíny, kdy musí někde být, pokud nežije úplně mimo pravidla.
Pojďme zpátky v čase. V roce 1994 jste společně s Green Day stáli u zrodu revoluce, kdy se punk-rock stal poměrně populárním. Jak se na ty časy díváte z dnešní perspektivy?
Bylo to vzrušující a bylo to trochu děsivý. Vdycky jsem říkal, jestli se tohle stane mým zaměstnáním, budu to nenávidět, protože deset let před tím jsme etřili peníze, abychom mohli jet na turné během letních prázdnin a hrát o víkendech. Ve skutečnosti jsme si nemysleli, že si tím kdy budeme vydělávat nějaký peníze. Z ničeho nic se to stalo naší prací, ale jak skvělou. Je to vlastně docela zábava. Mám možnost procestovat svět. Je to docela fajnová práce.
V těch 14 letech od roku 1994 do dnešního dne proel punk-rock dalšími masivními změnami, jak se dívá na jeho současnou podobu a budoucnost?
Boe, to nevím. Každý druh hudby a každý hudební styl jaksi absorboval něco z punk-rocku. Trochu toho postoje, což je podle mě dobře. Nakonec pravděpodobně nebude v mainstreamové muzice ani kus toho, co bývalo považováno za punk, ale vždy tu budou lidé dělat věci, který jsou nový a opravdu pokrokový a budou prolamovat pravidla a půjdou proti konvencím. Tohle budou vždy dělat lidé v undergroundu a nakonec budou tyhle všechny věci taky absorbovány mainstreamem v takové či jiné formě.
Greg a Dexter založili Nitro Records
Ve skutečnosti to byla Dexterova záležitost, Greg do ní investoval. Vzali první peníze z licenčních poplatků ze „Smash“ a vydali nahrávku Guttermouth, ale myslím si, že Greg jakoby Dexterovi ty peníze jenom zapůjčil a ten mu to splatil zpátky. Já ani Greg se v Nitro Records neangaujeme.
Myslíš si, že by tohle mohl být způsob, jak chtěli splatit punk-rocku to, co jim ta hudba dala?
Jasně, myslím že jo. Dexter se snažil, aby Brett (Gurewitz, vlastník Epitaph Records, pozn. red.) podepsal Guttermouth, aby Fat Mike (vlastník Fat Wreck Chords, pozn. red.) podepsal Guttermouth a nikdo neměl zájem, takže si řekl: Nasrat, tohle je ílený, je to skvělá kapela, udělám to já.
Nepřemýšlel jsi o něčem podobným?
Ne, zkouel jsem dělat časopis. Byl o punk-rocku, rocknrollu a akčních sportech, ale byl to mizerný propadák. Nejsem dobrej podnikatel. Nedokázal jsem vydělat adný peníze. Bylo to nákladný utápění peněz.
Mezi deskami „Splinter“ a „Rise and Fall, Grace and Rage“ uplynulo pět let. Byli jste naprosto přesvědčeni celou dobu, že natočíte další studiové album nebo byly i momenty, kdy jste měli menší pochybnosti, že by to mohl být konec?
Ne, ne, vůbec ne! Spousta lidí se na to ptala. Rok jsme nahrávali ve studiu desku, potom rok na turné, potom rok ve studiu, rok na turné a my jsme se rozhodli to trochu narušit. Vydali jsme výběr největších hitů v roce 2005 a pak jsme si vzali okolo šesti měsíců volna. Dexter vlastně psal songy a potom v červnu jsme se seli ve studiu s Bob Rockem a od tehdy jsme pracovali na desce až do doby dvou měsíců zpátky, kdy jsme ji dokončili. Spoustu času jsme fakticky strávili ujiováním se, že všechny skladby jsou v pořádku a dobré. Pohybuje se tu teď spousta skvělých kapel. Jestli chcete být konkurenceschopní, musíte ze sebe vydat to nejlepší. Internet vše změnil a vlastně každý na světě má teď obrovský přístup ke skvělé hudbě. Musíte ze sebe vydat co nejvíc, pokud chcete být schopni tvořit muziku v tomhle prostředí.
Nemyslíš si, že během té dlouhé doby, kdy jste přiblině dva roky skutečně byli tvůrčím způsobem činní
Vzpomínám si, že některé songy vymýlel Dexter, když jsme byli na Warped Tour, kdy jsme pořád koncertovali, což je neobvyklý, protože Dexter s tím takhle nepřichází. Při cestování se mu píše těce.
Tak jsem myslel, jestli jste neztratili tu počáteční jiskru, něco z té původní mylenky, během toho dlouhého procesu?
Nemyslím si. Jsou různý způsoby, jak to udělat. Častokrát na tom musí pracovat a pokud potom ztratí svoje přesvědčení o té skladbě, jenom ji odloí na několik týdnů. Neposlouchá ji, nechá ji v klidu a pak se k ní vrátí o pár týdnů později, čerstvě si ji poslechne a pokud se ti ta jiskra vrátí, ty si říká: Jasně, vzpomínám si, tohle je dobrý, můžeme to udělat, a začne na tom pracovat. Pokud to tam není, pokud tu jiskru u songu ztratí, říká si: Nevím, odlome to na malou chvíli. Někdy to zůstává odloený, nikdy se to nedokončí. To se stalo několika skladbám, který jsme dokončili a nezdály se nám dost dobrý pro album. Jakmile máme na desku dostatek písní, tak těch se pak už držíme.
Takže se můžeme pravděpodobně těšit na nějaké b-side skladby?
Možná jo. Pán ví, že máme kotel songů na b-side. Některý z nich nejsou hotový, ale je tam spousta songů, který jsme dokončili, o nich jsme se rozhodli, že nejsou dostatečně dobrý na desku.
Pojďme k vašemu novému bubeníkovi na moment. Má za sebou Saves the Day a hádám, že i Alkaline Trio
Byl chvíli s Alkaline Trio, taky dělal trochu s Face to Face.
Je tam nějaká uí vazba mezi Saves the Day a The Offspring?
Ne, vůbec ne. Nikdy jsme ho nepotkali, než jsme ho měli na testech v kapele.
Takže jste si hodili reklamu: Kdo nám bude dělat bubeníka??
Ne, reklamy jsme neměli. Bylo to o vyptávání se. Vypustili jsme informaci. Mluvili jsme s našimi přáteli, koho doporučují. Pete byl jedním z těch týpků a my jsme věděli, že v tom klukovi něco je, hned od první zkoušky.
Už budeme muset končit, takže poslední otázka. Má nějaký oblíbený motto nebo citát, kterým se v životě řídí?
Hmm. Je to citát Marka Twaina, který říká: Z prokazatelně rozumných jsou jenom dvojí: ti, kdo udržují své schopnosti zakrnělé alkoholem a ti, kdo spáchají sebevradu.